Brev:
Mad og mme
19. maj 2008
Alder:
8 mdr.
Mad og mme
Hej
Jeg er ny her, men har i længere tid fuldt med i brevkassen. Super gode indlæg og svar.
Jeg har et par spørgsmål vedr. min datters mad.
Det skal nævnes at hun er født 4½ uge for tidligt, vægt 2060 kg og 43 cm lang. Hun er i fin trivsel, altid glad og vejer nu ca. 7 kg og er ca. 70 lang.
Vi er for nyligt stoppet med amning og hun får nu kun mme, grød og mos med kød/fisk. Hun sover igennem om natten uden at få mad. Jeg har brug for et råd vedr. hvor meget mme i forhold til grød/mos.
Hendes rytme ser nogenlunde sådan her ud:
06 200 ml mme
08 Grød med frugtmos + mme af kop samt 100 ml mme
Her spiser hun 4-5 skeer grød, men drikker gerne mælken bagefter. Nogen gange slet ingen af delene, andre gange mere grød og ingen mælk.
08-10.30 lur
11. Mos + mme af kop samt får tilbudt 100 ml mme. Spiser 4-5 skeer og gider ikke ha mere - men vil til gengæld gerne ha mælk.
13-14 lur
14 Grød m frugtmos + mme af kop samt 100 ml mme. Situationen er den samme som v. kl. 11
16 200 ml mme
Ca. 16-17 lur
18. Mos + mme af kop. Her svinger det også hvor meget hun spiser.
20 200 ml mme
20 - 06 sover hun - er kun vågen et par gange, dog uden at få noget at drikke,
Jeg er i tvivl om, hun får for meget mælk i forhold til grød/mos. Det virker som om hun hellere vil ha mælk end grød/mos. Vi er ved at gøre mosen grovere, hvilket ikke vækker den store jubel. Dog er hun meget glad for at smage små bidder mad fra min tallerken, hvilket hun får lov til. Vi har forsøgt med agurke stave, gulerodsstave, brødskorper, men er også lidt bange for at hun tager for store bidder, som sætter sig fast i halsen. Hun mister også interessen efter et stykke tid.
Skal vi gøre noget anderledes evt. skære ned på hendes morgenmælk, så hun er mere sulten kl. 8? Kan vi gøre noget andet, så hun spiser mere mos/grød? Er det for kedeligt til hende?
Hun får alle slags grøntsager, kød og fisk og grød af spelt, hirse, ris og "babygrød".
Jeg håber at ovenstående er til at finde hoved og hale i og at du kan give os et friskt syn på sagen.
Tak og hej